Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023

Ενότητα 4η: «Μέθοδοι» του συλλογικού επιστημονικού τόμου προς τιμήν της Ομ. Καθηγήτριας Ευγενίας Φλογαΐτη

Με τα κείμενα της τέταρτης ενότητας με τίτλο «Μέθοδοι», συνεχίζουμε και σήμερα την παρουσίαση της συλλογικής έκδοσης που είναι αφιερωμένη στην Ομότιμη Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ κυρία Ευγενία Φλογαΐτη, η οποία κυκλοφόρησε πρόσφατα σε ειδικό τεύχος του Περιοδικού «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία».

Η πρώτη εργασία έχει τίτλο «Η συμβολή των βιωματικών εργαστηρίων «Παρεμβαίνουσας μη Κατευθυντικότητας» (NDI) στην ανάπτυξη αξιών και ικανοτήτων της αειφορίας» και υπογράφεται από τον Αλέξανδρο Γεωργόπουλο, Ομότιμο Καθηγητή του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στο άρθρο επιχειρείται η ανάδειξη και τεκμηρίωση ενός νέου μοντέλου μαθησιακής διαδικασίας, της «βιωματικής εκπαίδευσης NDI για την αειφορία», ως κατάλληλου για την καλλιέργεια αξιών και ικανοτήτων της αειφορίας, μέσα κυρίως από την ανάπτυξη ενός κλίματος αποδοχής, ασφάλειας και εμπιστοσύνης, μη απειλής και ενίσχυσης της «χαρούμενης» μάθησης. Το μοντέλο αυτό εμπνέεται από τη θεωρία της «παρεμβαίνουσας μη κατευθυντικότητας», κάνει πράξη τη βιωματική προσέγγιση, θέτει στο επίκεντρό της την «επανανακάλυψη» και ενεργοποίηση του συναισθήματος, ενώ εντάσσεται στο ερμηνευτικό κυρίως αλλά και στο κριτικό παράδειγμα στην ΠΕ/ΕΑΑ. Το προτεινόμενο μοντέλο βιωματικής εκπαίδευσης σε ομάδες συνάντησης κρίνεται συμβατό και κατάλληλο για την ΠΕ/ΕΑΑ, δεδομένου ότι οι αξίες, στάσεις, ικανότητες, χαρακτηριστικά που καλλιεργούνται στην πρώτη αποτελούν σταθερά ζητούμενα της εκπαιδευτικής τους πράξης.

Εδώ θα βρείτε την πλήρη αναφορά:

Γεωργόπουλος, Α. (2023). Η συμβολή των βιωματικών εργαστηρίων «Παρεμβαίνουσας μη Κατευθυντικότητας» (NDI) στην ανάπτυξη αξιών και ικανοτήτων της αειφορίας. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(1), Ειδικό θεματικό τεύχος με τίτλο «Σύγχρονες διαστάσεις της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» αφιερωμένο στην Ομ. Καθηγήτρια Ευγενία Φλογαΐτη, 135-151. DOI: https://doi.org/10.12681/ees.35773

Η δεύτερη εργασία, που τιτλοφορείται «Η Μεθοδολογία CARE για την Ανάπτυξη Μαθησιο-κεντρικών Δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο/Βιώσιμη Ανάπτυξη», υπογράφεται από τη Νέλλη Κωστούλα-Μακράκη (Καθηγήτρια) και τον Βασίλη Μακράκη (Ομότιμο Καθηγητή) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Στο άρθρο παρουσιάζεται η μετασχηματιστική και χειραφετική μαθησιακή προσέγγιση με το ακρώνυμο CARE (Conceptualization, Activation, Reflection, Engagement), η οποία αναπτύχθηκε στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών έργων “RefTeCp” και “ICTeEfS” (Erasmus+) και προτείνεται ως ικανή να συμβάλει στην προώθηση των 17 Στόχων της Αειφόρου/Βιώσιμης Ανάπτυξης, και ειδικότερα του Στόχου 4 που αφορά στην ποιοτική εκπαίδευση. Η μεθοδολογία CARE περιλαμβάνει τέσσερις λειτουργικές διαδικασίες, ξεκινώντας από τη σύλληψη μιας μαθησιακής παρέμβασης (εννοιολόγηση), μέσω της ενεργοποίησης των μαθησιακών διαδικασιών, έως τον κριτικό προβληματισμό και την εμπλοκή των μαθητών σε δράση. Οι συγγραφείς συζητούν πώς αυτές οι διαδικασίες λειτουργούν αλληλεπιδραστικά, συνθέτοντας με τον τρόπο αυτό ένα νέο εκπαιδευτικό παράδειγμα.

Η πλήρης αναφορά του άρθρου:

Κωστούλα-Μακράκη, Ν. & Μακράκης, Β. (2023). Η Μεθοδολογία CARE για την Ανάπτυξη Μαθησιο-κεντρικών Δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο/Βιώσιμη Ανάπτυξη. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(1), Ειδικό θεματικό τεύχος με τίτλο «Σύγχρονες διαστάσεις της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» αφιερωμένο στην Ομ. Καθηγήτρια Ευγενία Φλογαΐτη, 152–162. https://doi.org/10.12681/ees.35774


 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου