Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2023

Δημιουργικός σχεδιασμός εκπαιδευτικών ψηφιακών πόρων για τη διδασκαλία και τη μάθηση σχετικά με την κλιματική αλλαγή

Σε αυτόν τον σύνδεσμο μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε μια δημοσίευση, που αποτελεί προϊόν συνεργασίας μεταξύ των ερευνητικών ομάδων των Εργαστηρίων Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ.

Πρόκειται για μέρος μιας πολυετούς ερευνητικής δραστηριότητας, η οποία έχει αναπτυχθεί με τη μορφή δημοσιεύσεων, διπλωματικών εργασιών, ερευνητικών έργων κ.τ.ό. Η έρευνα αυτή εμπίπτει στο θεματικό πεδίο "Αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και εργαλείων στην ΠΕ/ΕΑΑ", με το οποίο θα συνεχίσουμε και τις επόμενες ημέρες, και προωθεί βασικές ικανότητες και δεξιότητες, όπως η δημιουργική και κριτική σκέψη, η πολιτότητα, η συνεργασία, η ικανότητα δράσης κ.ά.

Η δημοσίευση αναφέρεται στον δημιουργικό και συνεργατικό σχεδιασμό εκπαιδευτικών ψηφιακών πόρων που μπορούν να αξιοποιηθούν στη διδασκαλία και τη μάθηση σχετικά με την κλιματική αλλαγή στην τυπική εκπαίδευση. Στην εν λόγω έρευνα, η κλιματική αλλαγή γίνεται αντιληπτή ως πρόκληση για την περιβαλλοντική αειφορία (UNESCO, 2017) και πρόβλημα που απαιτεί καινοτόμες λύσεις, βασισμένες σε διεπιστημονικές, συνεργατικές και δημιουργικές προσεγγίσεις.

Για τον λόγο αυτό, η μελέτη εστιάζει σε μια ειδική μορφή δημιουργικότητας, τη «δημιουργικότητα που υπερβαίνει τα σύνορα» (boundary crossing creativity), την ανάπτυξη της οποίας μελετάμε σε ομάδες εκπαιδευτικών που καλούνται να αλληλεπιδράσουν και να συνεργαστούν, εκτελώντας ένα απαιτητικό έργο, όπως ο σχεδιασμός νέων εκπαιδευτικών πόρων και υπηρεσιών, που θα ενεργοποιήσουν μαθητές και μαθήτριες στην καλλιέργεια της ικανότητας δράσης απέναντι στην κλιματική αλλαγή.

Ειδικότερα, το έργο που ανατέθηκε στην ομάδα εκπαιδευτικών που συμμετείχε στην έρευνα ήταν η επεξεργασία ενός ψηφιακού βιβλίου, που συνδυάζει δημιουργικά στόχους και διαδικασίες που προωθούν την ανάπτυξη μαθηματικών εννοιών και γνωστικών διεργασιών, και ταυτόχρονα διαδικασίες κατανόησης, ανάλυσης και επίλυσης του ζητήματος της κλιματικής αλλαγής, μέσα από τον προσωπικό πειραματισμό μαθητών/τριών με ψηφιακά δομήματα.

Η δραστηριότητα της ομάδας, που πραγματοποιήθηκε σε μια τεχνολογική πλατφόρμα που είχε αναπτυχθεί στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου MCSquared και περιελάμβανε δύο χώρους εργασίας (‘CoICode’ και ‘C-book authoring tool’), απέδωσε σημαντικά ποιοτικά ερευνητικά δεδομένα, τα οποία αναλύθηκαν και συζητούνται πάνω στη βάση επιλεγμένων «κρίσιμων επεισοδίων».

Η πλήρης αναφορά:

Kynigos, C., & Daskolia, M. (2021). Boundary Crossing Creativity in the Design of Digital Resources for Teaching and Learning about Climate Change. Creativity. Theories-Research-Applications, 8(1), 213-235.

#BoundaryCrossing #Creativity #InterdisciplinaryCollaboration #ResourceDesign #EducationalResources #DigitalResources #ClimateChange #ClimateEducation #EnvironmentalEducation #SustainabilityEducation

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου