Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2023

Ξεφυλλίζοντας τον συλλογικό επιστημονικό τόμο προς τιμήν της Ομ. Καθηγήτριας Ευγενίας Φλογαΐτη – Ενότητα 1η: «Βασικές Έννοιες»

Θέλοντας να συστήσουμε καλύτερα στο κοινό της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και του χώρου της Εκπαίδευσης γενικότερα τη συλλογική έκδοση που δημιουργήθηκε και κυκλοφόρησε πρόσφατα από το Περιοδικό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία»» και είναι αφιερωμένη στην Ομότιμη Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ κυρία Ευγενία Φλογαΐτη, αποφασίσαμε να παρουσιάζουμε καθεμιά από τις πέντε θεματικές ενότητες που αποτελείται με μια ξεχωριστή ανάρτηση κάθε μέρα. Επιδιώκουμε με τον τρόπο αυτό να ενισχύσουμε την καλύτερη δυνατή «περιήγηση» στον επιστημονικό τόμο και να συμβάλουμε στην κατά το δυνατόν πιο ευρεία διάδοση και διάχυση των κειμένων που τον απαρτίζουν.

Έτσι, η πρώτη από τις θεματικές ενότητες τιτλοφορείται «Βασικές Έννοιες» και σε αυτή έχουν συμπεριληφθεί δύο άρθρα.

Το πρώτο άρθρο επιγράφεται ‘Από τη «Σιωπηλή άνοιξη» στους «17 Στόχους για την Αειφόρο Ανάπτυξη»’ και υπογράφεται από την κυρία Αναστασία Δημητρίου, Καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Η εργασία αυτή επιχειρεί να αποτυπώσει τη διαχρονική διαδρομή της ‘Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία’ μέσα από την εξέλιξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΠΕ/ΕΠΑ), στη διάρκεια των διαδοχικών δεκαετιών από τη θεσμοθέτησή της. Ειδικότερα, η συγγραφέας επιλέγει να σταθεί και να συζητήσει τους σημαντικότερους σταθμούς-ορόσημα, που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του περιβαλλοντικού και παιδαγωγικού πλαισίου, του σκοπού, των στόχων, των αρχών και των στρατηγικών υλοποίησης αυτού του εκπαιδευτικού πεδίου. Η προσέγγιση και ανάλυση που επιχειρείται οργανώνεται ανά δεκαετία, από το 1960 έως και σήμερα, και επικεντρώνεται στις σχετικές διεθνείς συναντήσεις, στην ανάλυση των κειμένων των διακηρύξεών τους και στον αντίκτυπό τους στη διαμόρφωση και εξέλιξη της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία με τη μορφή που έχει πάρει, διεθνώς και στη χώρα μας.

Εδώ θα βρείτε την πλήρη αναφορά:

Δημητρίου, Α. (2023). Από τη «Σιωπηλή άνοιξη» στους «17 Στόχους για την Αειφόρο Ανάπτυξη». Αποτυπώνονταςτη διαχρονική διαδρομή της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(1), Ειδικό θεματικό τεύχος με τίτλο «Σύγχρονες διαστάσεις της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» αφιερωμένο στην Ομ. Καθηγήτρια Ευγενία Φλογαΐτη, 11-33. DOI: https://doi.org/10.12681/ees.35756

Το δεύτερο άρθρο με τίτλο ‘Οι παιδαγωγικοί στόχοι της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία’ υπογράφεται από την κυρία Γεωργία Λιαράκου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Στην εργασία αυτή παρουσιάζονται και αναλύονται οι πέντε βασικές κατηγορίες παιδαγωγικών στόχων της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ευαισθητοποίηση, γνώσεις, αξίες και στάσεις, ικανότητες και δεξιότητες, συμμετοχή και δράση) και αναδεικνύονται οι κύριες διαστάσεις που θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οι εκπαιδευτικοί και οι εκπαιδευτές/τριες σε κάθε στάδιο σχεδιασμού της εκπαιδευτικής τους δράσης. Οι γενικοί παιδαγωγικοί στόχοι της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία δεν εντάσσονται σε απόλυτα διακριτές κατηγορίες, ούτε επιδιώκονται στην εκπαιδευτική πρακτική με προκαθορισμένη σειρά, καθώς η οργάνωση και, κυρίως, η υλοποίησή τους αποτελεί μια πολύ πιο σύνθετη διαδικασία.

Εδώ θα βρείτε την πλήρη αναφορά:

Λιαράκου Γ. (2023). Οι παιδαγωγικοί στόχοι της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(1), Ειδικό θεματικό τεύχος με τίτλο «Σύγχρονες διαστάσεις της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» αφιερωμένο στην Ομ. Καθηγήτρια Ευγενία Φλογαΐτη, 34–47. https://doi.org/10.12681/ees.35759


 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου