Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2023

Η σημασία της κοινωνικής δημιουργικότητας κατά τον σχεδιασμό διαθεματικού ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και δραστηριοτήτων για την ΠΕ/ΕΑΑ

 

Συνεχίζοντας στο θεματικό πεδίο «Αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών και εργαλείων στην ΠΕ/ΕΑΑ», σήμερα παρουσιάζουμε μια ακόμα δημοσιευμένη ερευνητική εργασία, που επικεντρώνεται στην «κοινωνική δημιουργικότητα» προσεγγίζοντάς την τόσο ως θεωρητική έννοια όσο και ως σημαντική ικανότητα κατά τον, εξ ορισμού πολύπλοκο και απαιτητικό, σχεδιασμό εκπαιδευτικών πόρων.

Η «κοινωνική» δημιουργικότητα αναπτύσσεται σε «συλλογικότητες», δηλαδή σε ομάδες και κοινότητες, οι οποίες εργάζονται ή υποστηρίζονται από κατάλληλα τεχνολογικά περιβάλλοντα. Η δημιουργική πράξη συνιστά αφενός διαδικασία αφετέρου το αποτέλεσμά της, και διαμορφώνεται από την αλληλεπίδραση μεταξύ των δημιουργών-σχεδιαστών. Κάθε άτομο-μέλος μιας κοινότητας φέρει το δικό του κοινωνικό-πολιτισμικό κεφάλαιο, αλλά και διαθέτει μια διακριτή οπτική και τους αντίστοιχους ατομικούς τρόπους διαχείρισης καταστάσεων και επίλυσης προβλημάτων. Η «κοινωνική δημιουργικότητα» εκφράζεται μέσα από την αξιοποίηση του πλούτου και της συμπληρωματικότητας, όχι μόνο των διαφορετικών (ατομικών) οπτικών, αλλά και εκείνων που φέρουν διαφορετικές κοινωνικές, επαγγελματικές και επιστημονικές ομάδες και κοινότητες.

Μια τέτοια επιδιωκόμενη κατάσταση είναι συμβατή με το θεωρητικό και παιδαγωγικό πλαίσιο της ΠΕ/ΕΑΑ. Η μελέτη περίπτωσης που παρουσιάζεται σε αυτή την εργασία εστιάζει στην πρόταση αξιοποίησης και υποστήριξης της κοινωνικής δημιουργικότητας ως βάσης στον σχεδιασμό μιας σειράς ψηφιακών βιβλίων (c-books), με θεματικό και μαθησιακό προσανατολισμό έννοιες και ζητήματα περιβάλλοντος και αειφορίας μέσα από τη συνδυαστική ανάδειξη και διδακτική προσέγγιση μαθηματικών εννοιών και διαδικασιών. Για τον σχεδιασμό αυτών των c-books συνεργάστηκαν εκπαιδευτικοί-σχεδιαστές από διαφορετικές κοινότητες εκπαιδευτικών αντικειμένων και διδακτικής πρακτικής, κάνοντας χρήση της τεχνολογικής πλατφόρμας MCSquared, και συγκεκριμένα τα περιβάλλοντα συγγραφής (‘C-book authoring tool’) και επικοινωνίας/ αποτύπωσης της συνεργασίας (‘CoICode’) που αυτή περιλαμβάνει.

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στον συλλογικό τόμο με τίτλο «Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών. Παιδαγωγική αξιοποίηση ψηφιακών μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία», που εξέδωσε το ΠΤΔΕ – ΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής – Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών» του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Εδώ η πλήρης βιβλιογραφική αναφορά:

Δασκολιά, Μ. (2017). Κοινωνική δημιουργικότητα στον σχεδιασμό ψηφιακού υλικού για Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Στο Α. Σοφός, Ε. Αυγερινός, Π. Καραμούζης, Λ. Χριστοδουλίδου & Μ. Δάρρα (Επιμ.), Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών. Παιδαγωγική αξιοποίηση ψηφιακών μέσων στην εκπαιδευτική διαδικασία, (σσ. 200-218). Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ΠΤΔΕΠΜΣ «Επιστήμες της Αγωγής – Εκπαίδευση με Χρήση Νέων Τεχνολογιών». Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη. ISBN: 978-960-618-032-9

#SocialCreativity #InterdisciplinaryCollaboration #ResourceDesign #EducationalResources #DigitalResources #EnvironmentalEducation #SustainabilityEducation

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου