Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2023

Ενότητα 2η: «Θεματικές» του συλλογικού επιστημονικού τόμου προς τιμήν της Ομ. Καθηγήτριας Ευγενίας Φλογαΐτη

Συνεχίζοντας την παρουσίαση της συλλογικής έκδοσης που είναι αφιερωμένη στην Ομότιμη Καθηγήτρια του ΕΚΠΑ κυρία Ευγενία Φλογαΐτη και κυκλοφόρησε πρόσφατα από το Περιοδικό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία», σήμερα αναφερόμαστε σε δύο ακόμα άρθρα, που περιλαμβάνονται στη δεύτερη ενότητα με τον γενικό τίτλο «Θεματικές».

Το πρώτο άρθρο φέρει τον τίτλο «H κλιματική κρίση ως «φαύλο» πρόβλημα και μαθησιακό αντικείμενο. Θεωρητικές, ερευνητικές και διδακτικές επισημάνσεις με άξονα την εκπαίδευση για την κλιματική αλλαγή» και υπογράφεται από τη Μαρία Δασκολιά, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ. Στο άρθρο αυτό εξετάζεται η συνάφεια ανάμεσα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία και την Εκπαίδευση για την Κλιματική Αλλαγή, με το επίκεντρο της προσέγγισης να τοποθετείται στην επιστημολογική φύση της «κλιματικής αλλαγής» και στις μαθησιακές προκλήσεις και ευκαιρίες που δημιουργεί. Η κλιματική αλλαγή προσεγγίζεται ως ένα ιδιαίτερο κοινωνικο-περιβαλλοντικό ζήτημα και μαθησιακό αντικείμενο, με χαρακτηριστικά «φαύλου» προβλήματος, η αντίληψη, γνωστική επεξεργασία και συναισθηματική διαχείριση του οποίου προσκρούει σε μια σειρά από εσωτερικούς ψυχολογικούς μηχανισμούς και εμπόδια. Οι διάφορες πλευρές και διαστάσεις της ανθρώπινης εμπλοκής με τις προκλήσεις που θέτει η κλιματική αλλαγή ως ένα τέτοιο «φαύλο» πρόβλημα αναδεικνύονται στην εργασία αυτή μέσω θεωρητικής ανάλυσης και πάνω στη βάση της ερευνητικής μαρτυρίας. Προτείνεται, τέλος, ένα πλαίσιο διδακτικών όρων σε επίπεδο εκπαιδευτικού σχεδιασμού και μεθοδολογικών επιλογών, που διασφαλίζει συμβατές και κατάλληλες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και πιο αυθεντικές μαθησιακές εμπειρίες, για μια περιβαλλοντική εκπαίδευση με στόχο την αειφορία και θεματική επικέντρωση στην κλιματική αλλαγή.

Εδώ θα βρείτε την πλήρη αναφορά:

Δασκολιά, Μ.  (2023). H κλιματική κρίση ως «φαύλο» πρόβλημα και μαθησιακό αντικείμενο. Θεωρητικές, ερευνητικές και διδακτικές επισημάνσεις με άξονα την εκπαίδευση για την κλιματική αλλαγή. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(1), Ειδικό θεματικό τεύχος με τίτλο «Σύγχρονες διαστάσεις της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» αφιερωμένο στην Ομ. Καθηγήτρια Ευγενία Φλογαΐτη, 48-65. DOI: https://doi.org/10.12681/ees.35760 

Το δεύτερο άρθρο της ενότητας, που τιτλοφορείται «Θαλάσσιος Γραμματισμός: Γένεση, εξάπλωση και εξειδίκευσή του στη Μεσόγειο Θάλασσα», φέρει την υπογραφή του Θάνου Μόγια, Αναπληρωτή Καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Το άρθρο ανιχνεύει αντίστοιχες συγγένειες, και την αμοιβαία συμβολή, με το πεδίο του Θαλάσσιου Γραμματισμού, δηλαδή της κατανόησης της επίδρασης του ωκεανού στον άνθρωπο και της επίδρασης του ανθρώπου στον ωκεανό. Το κείμενο εξηγεί και αναλύει τον ορισμό, τη γένεση και τη διάδοση του «Θαλάσσιου Γραμματισμού», ως μιας προσέγγισης πολλαπλών προοπτικών, που προωθεί διεπιστημονικές και διαπολιτισμικές δεξιότητες, καθώς και την προσαρμογή και εξειδίκευσή του στη Μεσόγειο Θάλασσα, λόγω της γεωφυσικής, κλιματικής, ιστορικής και πολιτισμικής ιδιαιτερότητάς της. Ο «Γραμματισμός ως προς τη Μεσόγειο Θάλασσα» (Mediterranean Sea Literacy) αποτελεί έναν Οδηγό με 7 βασικές Αρχές και 43 θεμελιώδεις Έννοιες. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, επιστήμονες της θάλασσας όλων των ειδικοτήτων, μη κυβερνητικές οργανώσεις προερχόμενες από τις χώρες που βρέχονται από τη Μεσόγειο, υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, αλλά και το ευρύ κοινό, αποσκοπώντας στην ενίσχυση της γνώσης και ευαισθητοποίησής τους για μια ασφαλέστερη και αειφόρο Μεσόγειο θάλασσα. Τέλος, στο κείμενο συζητείται ο ρόλος της αγωγής και της εκπαίδευσης, σε όλες τις εκφάνσεις της (τυπική, μη τυπική και άτυπη), στην αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων, με ιδιαίτερη έμφαση στις δύο πρώτες βαθμίδες της τυπικής εκπαίδευσης.

Η πλήρης αναφορά του άρθρου:

Μόγιας, Α. (2023). Θαλάσσιος Γραμματισμός: Γένεση, εξάπλωση και εξειδίκευσή του στη Μεσόγειο Θάλασσα. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(1), Ειδικό θεματικό τεύχος με τίτλο «Σύγχρονες διαστάσεις της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» αφιερωμένο στην Ομ. Καθηγήτρια Ευγενία Φλογαΐτη, 66–79. https://doi.org/10.12681/ees.35763 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου