Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2023

Ερευνητική δραστηριότητα του ΕργΠΕ-ΕΚΠΑ με θέμα το «αειφόρο σχολειό» - Πόσο «αειφόρο» μπορεί να είναι ένα σχολείο Waldorf;

Δύο ακόμα δημοσιεύσεις της ομάδας του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ (ΕργΠΕ-ΕΚΠΑ), οι οποίες βασίζονται στη δεύτερη κατά σειρά έρευνα που παρουσιάζουμε σήμερα, η οποία και αυτή κινείται στη θεματική του «αειφόρου σχολείου».

Η πρώτη εργασία μας δημοσιεύτηκε στο ελληνικό επιστημονικό περιοδικό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία», ενώ η δεύτερη στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό «Education Sciences».

Και οι δύο προέκυψαν από μια μικρή κλίμακας ποιοτική έρευνα που επεδίωξε να εξετάσει, θεωρητικά και εμπειρικά, τη σχέση ανάμεσα στην «εκπαίδευση Waldorf» και στην ιδέα του «αειφόρου σχολείου». Αναλύσαμε και συγκρίναμε αρχικά την ιστορική διαδρομή μέσα από την οποία προέκυψαν και εξελίχθηκαν οι δύο παιδαγωγικές προτάσεις, καθώς και τις βασικές έννοιες και αρχές που εισάγουν. Στη συνέχεια, με μελέτη περίπτωσης ένα Ελληνικό σχολείο που ακολουθεί την παιδαγωγική Waldorf, επιχειρήσαμε να αποτυπώσουμε εμπειρικά τους κοινούς τόπους, ακολουθώντας μια αφηγηματικού τύπου μεθοδολογική προσέγγιση και διεξάγοντας ημιδομημένες συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς του σχολείου. 


Η θεματική ανάλυση ανέδειξε τρεις άξονες στους οποίους εστιάζεται η σύγκλιση ανάμεσα στο συγκεκριμένο σχολείο Waldorf και στην πρόταση για ένα αειφόρο σχολείο: καταρχάς στο επίπεδο της παιδαγωγικής καινοτομίας και ποιότητας και ακολούθως σε εκείνα της καλλιέργειας κλίματος συνεργασίας και συμμετοχής της εκπαιδευτικής κοινότητας και της ηγεσίας του σχολείου της, όπως επίσης οργάνωσης των υποδομών και καθημερινών λειτουργιών του σχολείου προς την κατεύθυνση της περιβαλλοντικής αειφορίας. Αν και δεν πληρούνταν όλα τα κριτήρια ενός αειφόρου σχολείου, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου Waldorf θεωρούν ότι η έννοια της αειφορίας ενυπάρχει στη φιλοσοφία και την καθημερινή σχολική πρακτική της εκπαιδευτικής πρότασης Waldorf και ότι το σχολείο τους κινείται προς την κατεύθυνση της εκπαίδευσης για την αειφορία.

Η έρευνα αυτή προσφέρει αξιόλογες ενδείξεις για τη δυνατότατα ανάπτυξης μιας γόνιμης συνομιλίας σε επίπεδο εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης ανάμεσα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη και σε συγκεκριμένες, παλαιότερες και νεότερες, εκπαιδευτικές προτάσεις που προσεγγίζουν το σχολείο μέσα από μια μεταρρυθμιστική δυναμική.

Και η πλήρης αναφορά για καθεμία από τις δύο δημοσιεύσεις:

Δασκολιά Μ., Κέκερη, Ε., & Τσεβρένη, Ι. (2020). Τα παιδιά ως ερευνητές στο πλαίσιο του αειφόρου σχολείου. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 2(2), 1-18. https://doi.org/10.12681/ees.22975

Daskolia, M., & Koukouzeli, V. (2023). How Sustainable Is a Waldorf School? Exploring the Congruence between Waldorf Education and the Sustainable School Approach in a Greek School Case StudyEducation Sciences13(4), 403. https://doi.org/10.3390/educsci13040403

#WaldorfEducation #SustainableSchool #SustainabilityEducation #EnvironmentalEducation

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου