Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023

Ερευνητική δραστηριότητα του ΕργΠΕ-ΕΚΠΑ με θέμα το «αειφόρο σχολείο» - Οι μαθητές/τριες σε ρολό ερευνητών/τριών για τον μετασχηματισμό του σχολείου τους σε αειφόρο.

 

Μία από τις θεματικές περιοχές που έχουν απασχολήσει, και συνεχίζουν να απασχολούν, την ερευνητική δραστηριότητα του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ είναι ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών παρεμβάσεων για τη μελέτη και την ανάδειξη των όρων για ένα «αειφόρο σχολείο» στο πλαίσιο της θεωρίας και της πράξης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Αυτή την εβδομάδα παρουσιάζουμε σύντομα, σχολιάζουμε και δίνουμε πρόσβαση σε τρεις διαφορετικές δημοσιεύσεις της ομάδας μας με αυτόν τον ερευνητικό προσανατολισμό.

Η πρώτη, που παρουσιάζουμε σήμερα, είναι η μελέτη περίπτωσης ενός Γυμνασίου της Αττικής, στην οποία επιδιώχτηκε και εξετάστηκε η συμμετοχή 20 μαθητών/τριών σε ερευνητικές διαδικασίες με αντικείμενο και στόχο την επίτευξη αλλαγών στο σχολείο τους στην κατεύθυνση της ιδέας του «αειφόρου σχολείου». Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η συμμετοχή των μαθητών/τριών διαμορφώθηκε σταδιακά, ανάλογα με τις διαφορετικές φάσεις υλοποίησης της έρευνας και τις παιδαγωγικές παρεμβάσεις της ερευνητικής ομάδας. Οι μαθητές/τριες καλλιέργησαν βασικές ερευνητικές ικανότητες, ξεπερνώντας δισταγμούς και τη μαθημένη παθητική στάση και ταυτόχρονα ενδυναμώθηκαν μέσα από τη συνεργασία τους με τους ερευνητές και την υποβοηθούμενη, ολοένα και μεγαλύτερη ανάληψη δικής τους πρωτοβουλίας. Οι δυσκολίες που συνάντησαν αφορούσαν κυρίως στην ανάληψη ενός πιο ενεργητικού ρόλου, στη χρήση των ερευνητικών εργαλείων και στη συνέπεια ως προς συνεργασία των ομάδων εκτός των πλαισίων που θέτει το ωρολόγιο σχολικό πρόγραμμα.

Στην εργασία που δημοσιεύσαμε με βάση την έρευνα αυτή αναλύονται οι αντιλήψεις μαθητών σχετικά με το τι είναι και πώς μπορεί να γίνει αειφόρο το σχολείο τους. Ακόμα, συζητούνται τα μαθησιακά οφέλη, αλλά και οι προκλήσεις που ενέχει η ενεργητική εμπλοκή των παιδιών ως ερευνητών τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία, όσο και στην έρευνα ως μεθοδολογία και εφαρμογή, επιχειρώντας να συμβάλλουμε με τον τρόπο αυτό στον επιστημονικό διάλογο για τη συμμετοχή των μαθητών στην έρευνα ως μία διάσταση του αειφόρου σχολείου.

Ο σύνδεσμος της δημοσίευσής μας στο επιστημονικό περιοδικό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία» και η πλήρης αναφορά:

Δασκολιά Μ., Κέκερη, Ε., & Τσεβρένη, Ι. (2020). Τα παιδιά ως ερευνητές στο πλαίσιο του αειφόρου σχολείου. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 2(2), 1-18. https://doi.org/10.12681/ees.22975

#Students_Researchers #SustainableSchool #SustainabilityEducation #EnvironmentalEducation

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου