Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

Επιστημονικό Περιοδικό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία» - Κυκλοφορία νέου τεύχους

 

Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος (αρ. 2, τόμ. 5,  2023) του επιστημονικού περιοδικού με τίτλο «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία» που εκδίδει η Ελληνική Επιστημονική Εταιρεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕΛ.Ε.ΕΤ.Π.Ε.Α.). Μπορείτε να το επισκεφθείτε εδώ:

https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/enveducation

Στο νέο τεύχος δημοσιεύονται τέσσερα (4) άρθρα ανοικτής πρόσβασης.

Το πρώτο άρθρο, με τίτλο ‘Νοηματοδότηση της έννοιας της «αειφορίας» μέσα από τις αφηγήσεις εκπαιδευτικών της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την πρακτική τους.’, υπογράφεται από τις κ.κ. Αικατερίνη Νταή και Μαρία Δασκολιά. Σε αυτό παρουσιάζεται μια αφηγηματική έρευνα για τους τρόπους νοηματοδότησης της έννοιας της «αειφορίας» από εκπαιδευτικούς που ασχολούνται συστηματικά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΠΕ/ΕΑΑ). Η έρευνα βασίστηκε σε συνεντεύξεις με τρεις γυναίκες εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με προέλευση από τις Φυσικές Επιστήμες, με στόχο την καλύτερη κατανόηση της σκέψης και της πρακτικής τους πάνω στη βάση της βιωμένης εκπαιδευτικής εμπειρίας τους. Συζητούνται τα αποτελέσματα της έρευνας και η σημασία της αφηγηματικής προσέγγισης ως μιας αναστοχαστικής διεργασίας, που συμβάλλει στη νοηματοδότηση και επαναδιαπραγμάτευση αμφιλεγόμενων εννοιών, όπως εκείνη της «αειφορίας».

Εδώ η πλήρης βιβλιογραφική αναφορά:

Νταή Α., & Δασκολιά Μ. (2023). Νοηματοδότηση της έννοιας της «αειφορίας» μέσα από τις αφηγήσεις εκπαιδευτικών της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την πρακτική τους. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(2), 1–24. https://doi.org/10.12681/ees.35423

Το δεύτερο άρθρο έχει τίτλο ‘Η κυρίαρχη αντίληψη για τα μη ανθρώπινα ζώα ως αντικείμενο εκμετάλλευσης στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος’ και υπογράφεται από την κ. Θεοδώρα Βαρβαρρήγου. Σε αυτό εξετάζεται μέσα από ανάλυση περιεχομένου των σχολικών εγχειριδίων του μαθήματος «Μελέτη Περιβάλλοντος» εάν και πώς εμφανίζεται η κυρίαρχη αντίληψη που αντιμετωπίζει τα μη ανθρώπινα ζώα ως αντικείμενο εκμετάλλευσης. Η εργασία αναφέρεται στον σπισισμό/ειδισμό ως μορφή διάκρισης και σε σύγχρονες θεωρίες που αμφισβητούν την κυρίαρχη κοινωνική αντίληψη για τα μη ανθρώπινα ζώα, ενώ αναλύει τον ρόλο της εκπαίδευσης. Η ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων έδειξε ότι τα σχολικά εγχειρίδια αναπαράγουν την αντίληψη περί εκμετάλλευσης των ζώων και προβάλλουν ποικίλες πτυχές αυτής, ενώ δεν προτείνονται εναλλακτικοί και πιο ηθικοί τρόποι προσέγγισης των ζώων.

Εδώ η πλήρης βιβλιογραφική αναφορά:

Βαρβαρρήγου Θ. (2023). Η κυρίαρχη αντίληψη για τα μη ανθρώπινα ζώα ως αντικείμενο εκμετάλλευσης στα σχολικά εγχειρίδια του μαθήματος Μελέτη Περιβάλλοντος. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(2), 25–42. https://doi.org/10.12681/ees.31205

Το άρθρο που επιγράφεται ‘Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή. Η περίπτωση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης το έτος 2018-19’ υπογράφεται από τις κ.κ. Μαριάννα Καλαϊτζιδάκη και Ροδάνθη Λυράκη. Σε αυτό αναλύονται τα πλεονεκτήματα από τη συμμετοχή μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ε.ε.α.) και αναπηρία σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ). Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζεται ποσοτική έρευνα που υλοποιήθηκε κατά την περίοδο της πανδημίας με στόχο την καταγραφή πρακτικών, απόψεων και άλλων στοιχείων σχετικά με τη συμμετοχή μαθητών και μαθητριών με ε.ε.α και αναπηρία στα προγράμματα των 53 Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της χώρας. Η έρευνα διαπιστώνει ότι αν και πολλά ΚΠΕ-ΚΕΠΕΑ καταβάλλουν προσπάθειες στον τομέα αυτό, άλλα, αναγνωρίζουν μεν τη σημασία, αλλά χρειάζονται περαιτέρω δράση και κρατική υποστήριξη για την απόκτηση του αναγκαίου εξοπλισμού, πλήρη προσβασιμότητα των υποδομών και επιμόρφωση της παιδαγωγικής ομάδας.

Εδώ η πλήρης βιβλιογραφική αναφορά:

Καλαϊτζιδάκη Μ., & Λυράκη Ρ. (2023). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή. Η περίπτωση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης το έτος 2018-19. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(2), 43–57. https://doi.org/10.12681/ees.33142

Τέλος, στο άρθρο των κ.κ. Γεώργιου Καλομπρατσίδη και Αθανάσιου Μόγια με τίτλο ‘Αξιολόγηση Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας με αντικείμενο το μεσογειακό λιμνοθαλάσσιο οικοσύστημα από μαθητές Δημοτικού: Μελέτη περίπτωσης’ παρουσιάζεται μια μελέτη περίπτωσης με δείγμα 20 μαθητών της έκτης τάξης Δημοτικού, στην οποία εφαρμόστηκε η Διδακτική Μαθησιακή Ακολουθία (ΔΜΑ). Συγκεκριμένα, η μελέτη περιλάμβανε αρχική αποτύπωση των γνώσεων των μαθητών γύρω από τα λιμνοθαλάσσια οικοσυστήματα και του βαθμού φιλικών προς αυτά στάσεων, και την εκ νέου αποτύπωσή τους μετά τη διενέργεια στοχευμένων δράσεων εντός τάξης με την αξιοποίηση σχετικού εκπαιδευτικού υλικού και την τελική αξιολόγηση αμέσως μετά το πέρας μιας σειράς δραστηριοτήτων στο πεδίο. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι γνώσεις και οι στάσεις των μαθητών, αρχικά περιορισμένες, εξελίχθηκαν σημαντικά στη συνέχεια, μετά τη διδακτική παρέμβαση στην τάξη και ενισχύθηκαν με την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων πεδίου.

Εδώ η πλήρης βιβλιογραφική αναφορά:

Καλομπρατσίδης Γ., & Μόγιας Α. (2023). Αξιολόγηση Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας με αντικείμενο το μεσογειακό λιμνοθαλάσσιο οικοσύστημα από μαθητές Δημοτικού: Μελέτη περίπτωσης. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(2), 58–71. https://doi.org/10.12681/ees.35318

Το περιοδικό «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία» αποτελεί ηλεκτρονική επιστημονική έκδοση της Ελληνικής Επιστημονικής Εταιρείας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕΛ.Ε.ΕΤ.Π.Ε.Α.). Σε αυτό δημοσιεύονται πρωτότυπες επιστημονικές εργασίες και μελέτες στην ελληνική ή στην αγγλική γλώσσα, κατόπιν διπλής ανώνυμης κρίσης, καθώς επίσης παρουσιάσεις βιβλίων και γενικότερα εκδόσεων και σημαντικών γεγονότων.

Η διαδικασία υποβολής εργασιών για το επόμενο τεύχος του Περιοδικού ξεκίνησε!

Για περισσότερες πληροφορίες και οδηγίες για την εγγραφή και υποβολή εργασιών, μπορείτε να επισκεφθείτε τον σύνδεσμο:

https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/enveducation/about/submissions

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου