Η ανάπτυξη της σχέσης των παιδιών-μαθητών με τη φύση, στο σχολείο και στην πόλη τους, και η καλλιέργεια δημιουργικών ικανοτήτων επίλυσης περιβαλλοντικών προβλημάτων και δράσεων για την αειφορία αποτελούν βασικούς άξονες στον σχεδιασμό παιδαγωγικών πρακτικών στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία. Αντίστοιχα μεγάλη έμφαση δίνεται στην έρευνα γύρω από τα θέματα αυτά διεθνώς.
Δύο σχετικές ερευνητικές εργασίες που έλαβαν χώρα σε ελληνικά σχολεία δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Environmental Education Research.
Η πρώτη, με τίτλο ‘Into the park: exploring preschool children’s experience in a local urban park’, αφορά σε μια μελέτη περίπτωσης. Σε ένα Νηπιαγωγείο της Αττικής και στο πλαίσιο ενός προγράμματος ΠΕ/ΕΑΑ που σχεδιάστηκε με αυτόν τον σκοπό, αξιοποιήθηκαν συμμετοχικές και ελάχιστα παρεμβατικές τεχνικές ποιοτικής έρευνας, όπως η «περιπατητική συνέντευξη», για την καταγραφή αφηγήσεων 5χρονων παιδιών-μαθητών γύρω από την εμπειρία τους σε ένα κοντινό πάρκο, στη γειτονιά του σχολείου τους. Η έρευνα ανέδειξε τρία επίπεδα περιβαλλοντικής εμπειρίας των παιδιών στο αστικό πάρκο και συζητά τη σημασία ενσωμάτωσης αυτής της γνώσης στον σχεδιασμό προγραμμάτων ΠΕ/ΕΑΑ στην προσχολική ηλικία.
Εδώ μπορείτε να βρείτε την πλήρη βιβλιογραφική αναφορά:
- Daskolia, M., & Chouliara, K.
(2024). Into the park: exploring preschool children’s experience in a
local urban park. Environmental Education Research, 30(1),
118-137. https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2237707
Η δεύτερη εργασία, με τίτλο ‘Enhancing preschoolers’ creativity through art-based environmental education for sustainability’, αναφέρεται σε μια έρευνα δράσης που διεξήχθη σε ένα άλλο Νηπιαγωγείο της Αττικής, στο πλαίσιο ενός προγράμματος ΠΕ/ΕΑΑ, που βασίστηκε και αξιοποίησε τις εικαστικές τέχνες με ένα διττό ρόλο: ως παιδαγωγική προσέγγιση και ως ερευνητική μέθοδος. Στόχος της εκπαιδευτικής παρέμβασης ήταν η ανάδειξη και καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης των παιδιών-μαθητών στην προσέγγιση περιβαλλοντικών προβλημάτων. Η δημοσίευση εστιάζεται στις σημαντικές συνθήκες που επιτρέπουν την ανάδυση της δημιουργικότητας των νεαρών μαθητών, ανάμεσα στις οποίες περιλαμβάνονται ένα κατάλληλο παιδαγωγικό πλαίσιο που είναι ανοικτό στην καινοτομία, και υποστηρικτικοί εκπαιδευτικοί, που ενσωματώνουν ευφάνταστες, συνεργατικές και αναστοχαστικές προσεγγίσεις για να ξεδιπλώσουν το δημιουργικό δυναμικό των μαθητών τους.
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη δημοσίευση εδώ:
- Kalafati, M., Flogaiti, E., & Daskolia, M. (2024). Enhancing preschoolers’ creativity through art-based environmental education for sustainability. Environmental Education Research. https://doi.org/10.1080/13504622.2023.2291319
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου