Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου 2023

Διδασκαλία και μάθηση για την κλιματική αλλαγή μέσω του δημιουργικού συνεργατικού σχεδιασμού ψηφιακών εκπαιδευτικών πόρων

 

Η σημερινή μας ανάρτηση είναι μια εργασία που δημοσίευσαν από κοινού η Αναπλ. Καθηγ. Μαρία Δασκολιά και ο Καθηγ. Χρόνης Κυνηγός στο πλαίσιο της συνεργασίας τους στο ευρωπαϊκό έργο MCSquared. Πρόκειται για μια έρευνα που επικεντρώθηκε στον δημιουργικό και συνεργατικό σχεδιασμό ψηφιακών εκπαιδευτικών πόρων (c-books) με θέμα την κλιματική αλλαγή και στόχο την αξιοποίησή τους για δημιουργική διδασκαλία και μάθηση στο σχολείο.

Με βάση τη θεωρητική προσέγγιση που διαμορφώθηκε και παρουσιάζεται στο άρθρο, η «κλιματική αλλαγή» αποτελεί υπαρκτό μεν αλλά τυπικό παράδειγμα «φαύλου» προβλήματος (wicked problem), η κατανόηση και διαχείριση του οποίου απαιτεί διεπιστημονικές, συνεργατικές και σίγουρα μη-συμβατικές διαδικασίες και ικανότητες, όπως εκείνες που συνδέονται με τη δημιουργική σκέψη. Την ίδια στιγμή, η «κλιματική αλλαγή» ως μαθησιακό αντικείμενο συνιστά διδακτική πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς, καθώς καλεί σε μια ολιστική και συστημική θεώρηση και ερμηνεία των διαστάσεών της, αλλά και στην αναζήτηση και αξιοποίηση εναλλακτικών εκπαιδευτικών τεχνικών και μέσων για την κινητοποίηση του ενδιαφέροντος και της εμπλοκής των μαθητών/τριών.

Στη έρευνα που παρουσιάζεται στην εργασία, η εστίαση του ενδιαφέροντος τέθηκε στην ενεργοποίηση και διερεύνηση μιας «δημιουργικότητας που υπερβαίνει τα σύνορα» (boundary-crossing creativity) που θέτουν μαθησιακά τα διάφορα επιστημονικά πεδία και διδακτικά αντικείμενα. Πρόκειται για ένα νέο είδος δημιουργικότητας που σε αυτή την περίπτωση εξετάσαμε πώς μπορεί να αναδυθεί σε κατάλληλα δημιουργημένες ομάδες εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων και αντικειμένων, οι οποίοι/ες συνεργάστηκαν στενά αξιοποιώντας τις τεχνολογίες του έργου, για να σχεδιάσουν νέους, ψηφιακούς εκπαιδευτικούς πόρους, που να ενεργοποιούν τη δημιουργική σκέψη και μάθηση των μαθητών/μαθητριών, συνδυάζοντας μαθηματικές και περιβαλλοντικές έννοιες και γνωστικές διεργασίες και προωθώντας τον πειραματισμό και την επίλυση προβλήματος.

Η πλήρης αναφορά της δημοσιευμένης εργασίας δίνεται εδώ:

Kynigos, C., & Daskolia, M. (2021). Boundary Crossing Creativity in the Design of Digital Resources for Teaching and Learning about Climate Change. Creativity. Theories-Research-Applications, 8(1), 213-235.

#BoundaryCrossing #Creativity #InterdisciplinaryCollaboration #ResourceDesign #EducationalResources #DigitalResources #DigitalMedia #ClimateChange #ClimateEducation #EnvironmentalEducation #SustainabilityEducation

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου