Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Συνδέεται η Εκπαίδευση για την Κλιματική Αλλαγή με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφόρα; Θεωρητικές, ερευνητικές και διδακτικές επισημάνσεις σε μια πρόσφατη δημοσίευση του ΕργΠΕ

 

Στο «κλίμα» των ημερών και στον απόηχο της Διάσκεψης του ΟΗΕ (COP28) για την Κλιματική Αλλαγή, η οποία διεξάγεται στο Ντουμπάι (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) από τις 30 Νοεμβρίου έως τις 12 Δεκεμβρίου, επιλέξαμε να μοιραστούμε μαζί σας αυτή την εβδομάδα μια σειρά από κείμενα δημοσιεύσεων που επικεντρώνονται στην έννοια, την πρακτική και άλλα ζητήματα εκπαίδευσης για την κλιματική αλλαγή, και έχουν βασιστεί σε παλαιότερη ή στην τρέχουσα ερευνητική μας δραστηριότητα.

Ένα από αυτά είναι το:

Δασκολιά, Μ. (2023). H κλιματική κρίση ως «φαύλο» πρόβλημα και μαθησιακό αντικείμενο. Θεωρητικές, ερευνητικές και διδακτικές επισημάνσεις με άξονα την εκπαίδευση για την κλιματική αλλαγή. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 5(1), Ειδικό θεματικό τεύχος «Σύγχρονες διαστάσεις της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία» αφιερωμένο στην Ομ. Καθηγήτρια Ευγενία Φλογαΐτη, 48-65. https://doi.org/10.12681/ees.35760

Στο άρθρο αυτό εξετάζεται η συγγένεια ανάμεσα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία και την Εκπαίδευση για την Κλιματική Αλλαγή, με το επίκεντρο της θεώρησης να τοποθετείται στην επιστημολογική φύση της «κλιματικής αλλαγής» και στις μαθησιακές προκλήσεις και ευκαιρίες που δημιουργεί. Η κλιματική αλλαγή προσεγγίζεται, όπως και οι περισσότερες παγκόσμιες προκλήσεις αειφορίας, ως κοινωνικο-περιβαλλοντικό ζήτημα και μαθησιακό αντικείμενο με χαρακτηριστικά «φαύλου» προβλήματος. Τέτοιου τύπου προβλήματα αφενός ασκούν μεγάλες πιέσεις και προκαλούν σοβαρές επιπτώσεις σε διάφορα συστήματα, αφετέρου εμφανίζουν μεγάλη συνθετότητα, αβεβαιότητα και δυσκολία στην προσέγγιση και επίλυσή τους. Η αντίληψη, γνωστική επεξεργασία και συναισθηματική διαχείριση της κλιματικής αλλαγής, ίσως της πιο αρχετυπικής περίπτωσης φαύλου προβλήματος, προσκρούει σε μια σειρά από εσωτερικούς ψυχολογικούς μηχανισμούς και εμπόδια.

Οι διάφορες πλευρές και διαστάσεις της ανθρώπινης εμπλοκής με τις προκλήσεις που θέτει η κλιματική αλλαγή επισημαίνονται μέσω θεωρητικής ανάλυσης και ερευνητικής μαρτυρίας. Προτείνεται, τέλος, ένα πλαίσιο διδακτικών όρων σε επίπεδο εκπαιδευτικού σχεδιασμού και μεθοδολογικών επιλογών, που διασφαλίζει συμβατές και κατάλληλες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και πιο αυθεντικές μαθησιακές εμπειρίες, για μια περιβαλλοντική εκπαίδευση με στόχο την αειφορία και θεματική επικέντρωση στην κλιματική αλλαγή.

#WickedProblems #ClimateEducation #EnvironmentalEducation #SustainabilityEducation #EducationalTheory #EducationalPractice

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου